Opintomatka Puolaan

perjantai huhtikuun 15. 2011

Kymenlaakson Ammattikorkeakoulun metsätalouden koulutusohjelman metsätalousinsinööriopiskelijat vuosikurssilta MT07 toteuttivat opintomatkan Puolaan 27.3.–2.4.2011. Opintomatkan tavoitteena oli tutustua Puolan metsätalouteen ja kulttuuriin. Matkan ohjelma tarkentui vasta viime metreillä, koska maan ja yhtiöiden asetukset olivat tarkkoja. Kuitenkin saimme matkan, joka täytti tavoitteemme. Matkastamme saimme uutta näkökulmaa kansainvälisyyteen ja työelämään.

Lensimme Suomesta Varsovan kautta Krakovaan. Valitsimme Krakovan, koska sen lähellä sijaitsee monia Puolan suurimpia nähtävyyksiä ja kansallispuistoja. Saavuimme Krakovaan sunnuntaina iltana ja majoituimme hotelliin. Seuraavana aamuna heräsimme aikaisin ja suuntasimme tilausbussilla kohti maan valtion metsäorganisaation toimistoja. Ensimmäisessä toimistossa tutustuimme kansallisen metsätalouden hallitustoimintaan päämetsänhoitajan kanssa, ja saimme kuulla Puolan metsätalouden rakenteesta ja toiminnasta. Tämän jälkeen siirryimme paikallistoimintoon ja saimme lisää tietoa paikallistasolla. Luentojen jälkeen suuntasimme paikallisen metsänhoitajan kanssa biisonienjalostusalueelle ja kävimme katsomassa kansallispuistoja, joissa perehdyimme paikalliseen kasvistoon. Olimme todella otettuja biisonialueeseen tutustumisesta, koska kyseessä ovat Euroopan viimeiset biisonit eikä alueelle enää päästetä turisteja.

Keskiviikkona suuntasimme yhdessä paikallisen oppaan kanssa kansallispuistoon nimeltään Ojcow. Ojcow on laaja 1440 hehtaarin alue, jossa sijaitsevat muun muassa Jurassic Rock ja Pieskowa Sakala -linna. Kansallispuistossa on monia luolia ja laajoja sekametsiä, jotka peittävät suurimman osan alueesta. Maisemat ja vuoret olivat henkeäsalpaavat kiivetessämme yhä ylemmäksi.

Seuraavana päivänä tutustuimme enemmän Puolan kulttuuriin. Aamulla suuntasimme kohti Auschwitzia. Tutustuimme Auschwitzin keskitysleiriin, johon oli koottu valokuvanäyttely ajan tapahtumista. Lisäksi vierailimme Birkenaun alueella, joka oli saksalainen tuhoamisleiri toisen maailmansodan aikaan. Päivä oli mielenkiintoinen ja varmasti hyvin pysäyttävä kaikille osallistujille.

Perjantain kaikki käyttivät itse valitsemallaan tavalla ja tutustuivat kaupunkiin sekä paikallisiin nähtävyyksiin. Kävin itse retkellä pienemmän joukon kanssa paikallisessa suolakaivoksessa, joka oli todella näkemisen arvoinen. Viikon päättyessä oli aika lähteä takaisin Suomeen, jonne oli mukava palata, mutta hieman jäimme kaipaamaan Krakovassa jo kukkivia sini- ja valkovuokkoja.

Matkamme oli erittäin onnistunut. Saimme tutustua haluamiimme kohteisiin ja Puolan metsätalouteen. Lisäksi ryhmä sai arvokasta kansainvälistä kokemusta. Ryhmämme haluaa kiittää Metsämiesten Säätiötä, jonka myöntämä apuraha mahdollisti opintomatkamme.