Metsämiesten Säätiö edellyttää kaikilta rahoittamiltaan apurahahankkeilta ulkoista viestintää. Viestinnän vähimmäisvaatimus on, että Säätiölle toimitetaan julkaistavaksi tiedote hankkeen tuloksista. Tämä lisää hankkeiden toteutuksen läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Metsämiesten Säätiö ei vastaa näiden tiedotteiden sisällöstä.

Pidemmät työurat metsäkoneenkuljettajille - ergonomia ja teknologia avainasemassa

maanantaina, 18.08.2025

Metsäkoneenkuljettajien työhyvinvointi vaikuttaa suoraan työn tuottavuuteen ja alan vetovoimaan. Itä-Suomen yliopistossa tarkastettu väitöstutkimus osoittaa, että ergonomian, teknologian ja palautekäytäntöjen kehittäminen voi edistää työhyvinvointia, pidentää työuria, parantaa työn laatua ja vahvistaa koko puunkorjuuketjun kestävyyttä.

Metsäkoneenkuljettajan työ on teknisesti vaativaa, itsenäistä, laaja-alaista ja samalla henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa. MMM Heli Kymäläisen väitöskirja tuo esiin, että kuljettajien työhyvinvointia voidaan yhä edistää ergonomisin ja teknologisin ratkaisuin, mikä hyödyttää koko puunkorjuuketjua.

Käytännön kehityskohteiksi nousivat päätöksentekoa helpottavat teknologiat esimerkiksi tukin laadutuksessa ja kärkiohjauksen kaltainen osittainen automaatio, joka helpottaisi koneen hallintaa. Nämä koettiin hyödylliseksi varsinkin uran alkuvaiheessa, jolloin moni aloitteleva kuljettaja vaihtaa alaa. Automaattiset tiedonkeruumenetelmät voisivat vähentää manuaalista raportointia, joka monin paikoin koettiin ylimääräiseksi ”toimihenkilötyöksi”, johon ei ollut osaamista eikä resursseja. Lisäksi automaation avulla voitaisi tuottaa tarkempaa ja kattavampaa tietoa leimikolta. 
Konetyön itsenäinen luonne ja metsäympäristö ovat työn ehdottomia vetovoimatekijöitä. Kuitenkin kuljettajat kaipasivat huomattavasti enemmän palautetta työn laadusta. Säännöllinen palaute työn jäljestä joko metsänomistajalta tai puunhankkijan edustajalta lisäisi työn merkityksellisyyttä, ammattitaidon kehittymistä ja sitoutumista työhön. Usein palautetta ei tule lainkaan ja kuljettaja jää oman arvionsa varaan työn onnistumisesta.

Tutkimuksessa hyödynnetty työkykyindeksi osoittautui toimivaksi mittariksi myös metsäkoneenkuljettajilla: se oli yhteydessä mm. työn tuottavuuteen ja fyysiseen kuntoon (VO2max). Alle 35-vuotiailla työkyky oli keskimäärin hyvä, mutta iän myötä työkyky heikkeni ja hajonta kasvoi. Tulokset korostavat tarvetta tukea kuljettajia läpi työuran.

Tulevaisuuden puunkorjuussa kuljettajia tukevat järjestelmät yleistyvät, ja täysin autonomisiin metsäkoneisiin siirtyminen vie vielä vuosia. Kehitys tulisi kuitenkin tehdä ergonomia edellä, jotta sekä työhyvinvointi että työnjälki paranevat – lisäten samalla alan houkuttelevuutta. Työhyvinvointiin panostaminen ei ole pelkästään kuljettajan etu. Se on investointi tuottavuuteen, laatuun ja kestävään metsäalan tulevaisuuteen.
Väitöskirjatutkimusta olivat rahoittamassa Metsämiesten Säätiö, UNITE Lippulaiva (Suomen Akatemia) ja IlmoStar-hanke (Maa- ja metsätalousministeriö). Lisäksi tutkimukseen osallistuivat useat puunkorjuuyritykset ja metsäkoneenkuljettajat.

Lisätietoja:
Heli Kymäläinen, yliopisto-opettaja, Metsätieteiden osasto, Itä-Suomen yliopisto, heli.kymalainen@uef.fi

Linkki väitöstiedotteeseen: 
https://www.uef.fi/fi/artikkeli/mmm-heli-kymalainen-vaitos-882025-metsakoneenkuljettajia-tukemalla-voidaan-vahvistaa-tyon
Linkki väitöskirjaan:
https://www.dissertationesforestales.fi/author/25014001120 

Tilaa Metsämiesten Säätiön uutiskirje
Kerromme uutiskirjeessä 6 -10 kertaa vuodessa apuraha- ja stipendiasioista sekä työstämme metsäalan ja sen ammattilaisten hyväksi.
Voit tilata uutiskirjeen antamalla sähköpostiosoitteesi meille:

Ole hyvä, anna kaikki pyydetyt tiedot.