Meto Lapin opintomatka Tshekkiin 3-7.9.2015

keskiviikkona, 02.12.2015

Tämän kertainen Meto Lapin perinteinen opintomatka suuntautui Tshekkiin ja matka alkoi perinteisesti Rovaniemen lentokentältä. Metsämiesten Säätiön tukemalle matkalle osallistui 33 Lapin metolaista, matkanjohtajana toimi Arvo Olli. Helsingistä reissu jatkui lentokoneen vaihdon jälkeen kohti Prahaa, jonne saavuttiin n. klo 19:00 paikallista aikaa. Matkalaukkujen hakemisen jälkeen, meitä odotti tuloaulassa paikallinen suomea puhuvas opas Marcela Jensen. Marcela opasti meidät Hotelli Olsankaan, jossa otimme huoneet vastaan ja sen jälkeen siirryimme suoraan illalliselle hotellin ravintolaan. Illallisen jälkeen osa porukasta meni suoraan nukkumaan ja osa jäi nauttimaan hotellin baarin paikallisista iltaelämästä.

Aamiasen jälkeen lähdimme n. klo 08:00 aikaan bussilla kohti Pilseniä, jonne ajomatkaa oli n. 90 km. Pilsenissä meitä oli vastassa paikallisella huoltoasemalla päivän isäntämme Stanislav Janský. Stanislavin työnantajana on Pilsenin kunnan metsäosasto. Stanislavin ohjaamana teimme parin tunnin kävelymatkan kunnan omistamissa metsissä ja tutustuimme metsänuudistamiskohteisiin, retkeily- ja polkupyöräpolkuihin sekä kuntoilijoille tehtyyn liikuntapaikkaan, jonka kuntoiluvälineillä osa porukasta otti pienet hiet päällensä. Kuntoilupisteen jälkeen matkamme jatkui suojelualueen reunaa menevää polkua pitkin ja polun päästä löytyi entisöity tervamiilu, jollaisia oli 1700-luvun puolivälissä Pilsenin alueella todistettavasti 8 kappaletta. Tärkein tuote miiluista oli terva, jota käytettiin mm. sekoittamalla eläinten rasvaan, rattaitten laakereiden rasvana.

Kävelyretkemme päättyi Tshekin tasavallan omistuksessa olevaan Soforonkan arboretumiin, jossa meitä odotti erittäin herkullinen maastolounas sekä arboretumin johtaja herra Kañák. Arboretumiin on kerätty eri mäntylajeja ympäri maailman. Erittäin kiinnostava meille osallistuville oli pinus sylvesterin jälkeläiskoejärjestely, johon oli kerätty eri puolilta maailmaa pinus sylvesterin jälkeläisiä.  Lapista kokeessa oli jälkeläisiä Inarin, Kivalon ja Sallan männyistä. Lapin männyille oli käynyt heikosti kilpailussa eteläisempien jälkeläiskantojen kanssa. Löysimme Inarin ja Kivalon koeruudut, joista kaikki puut olivat kuolleet ja ruudut oli avohakattu.

Arboretumin jälkeen kävimme paikallisen metsäosaston konttorissa, jossa joimme iltapäiväkahvit ja keskustelimme Tshekin metsätaloudesta paikallisten metsäammattilaisten kanssa. Iltapäivän ohjemassamme oli tutustuminen 1842 perustettuun Pilsenr Urguellin oluttehtaaseen. Meillä oli järjestetty opastettu tutustumisreissu tehtaan museoon sekä tämän päivän toimivaan oluttehtaaseen. Opasretken mieleenpainuvin osuus oli tehtaan alla oleviin useiden kilometrien pituisiin olutkellareihin tutustuminen sekä siellä aidon kylmän suoraan valtavasta oluttynnyristä lasketun oluen nauttimisesta. Opasretken jälkeen siirryimme oluttehtaan isoon ravintolaan, jossa nautimme illallisen isäntämme Stanislav Janskýn kanssa. Hyvästeltyämme isäntämme lähdimme bussilla kohti Prahaa.

Seuraavana aamuna lähdimme bussilla n. 50 km:n päässä olevaan Franz Ferdinand D'esten Itävalta-Unkarin kruununperijän koti- ja metsätyslinnaan tutustumaan. Franz Ferdinand ammuttiin Sarajevossa 1914 ja siitä alkoi ensimmäinen maailmansota. Meillä oli linnassa opastettu englanninkielinen opaskierros, jossa kerrottiin minkälaista elämä linnassa oli aikoinaan ollut ja ketä kaikkia siellä oli aikojen saatossa asunut. Linnassa oli valtava trofee- kokoelma, jossa oli metsästettyjä eläintrofeita eri puolilta maailmaa. Linnan takapihalta löysimme karhuaitauksen, jossa oli elävä karhu. Linnan pihapiiri oli hyvin hoidettu ja sieltä löytyi mm. hieno ruusutarha.  Opaskierroksen jälkeen nautimme lounaan linnan vieressä olevassa ravintolassa. Palasimme bussilla iltapäivällä hotelliin ja itse kullakin oli aikaa käydä omatoimisesti shoppailemassa kaupungilla. Illalla nautimme yhteisen illallisen hotellin ravintolassa. Iso osa porukastamme lähti illallisen jälkeen nauttimaan paikallisen reggae-baarin tunnelmasta.

Aamiaisen jälkeen meitä tuli hakemaan bussilla oppaamme Marcela jonka kanssa tutustuimme Prahaan sekä bussista käsin että kävelyretkellä vanhaan kaupunkiin.  Emme olleet paikkakunnalla ensimmäiset suomalaiset, koska aikoinaan Hakkapelitat olivat vallanneet toisen puolen Prahasta mutta eivät olleet onnistuneet menemään sillasta toiselle puolelle Prahaan paikallisten pannessa heille kampoihin. Osa meistä, allekirjoittanut mukaan lukien, lähti opastetun kierroksen jälkeen bussilla takaisin hotellille ja loput tulivat kävellen. Iltapäivän aikana itse kukin tutustui omatoimisesti kaupunkiin ja nautti lounaan ja illallisen omatoimisesti. Matkan viimeinen ilta kului suurimmalla osalla Prahan iltaelämään tutustumalla.

Lisätietoja:

Arvo Olli, arvo.olli(at)metsa.fi

Tilaa Metsämiesten Säätiön uutiskirje
Kerromme uutiskirjeessä 6 -10 kertaa vuodessa apuraha- ja stipendiasioista sekä työstämme metsäalan ja sen ammattilaisten hyväksi.
Voit tilata uutiskirjeen antamalla sähköpostiosoitteesi meille:

Ole hyvä, anna kaikki pyydetyt tiedot.