Metsämiesten Säätiö edellyttää kaikilta rahoittamiltaan apurahahankkeilta ulkoista viestintää. Viestinnän vähimmäisvaatimus on, että Säätiölle toimitetaan julkaistavaksi tiedote hankkeen tuloksista. Tämä lisää hankkeiden toteutuksen läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Metsämiesten Säätiö ei vastaa näiden tiedotteiden sisällöstä.
torstaina, 04.09.2025
Ihmissuhdetaidot, luotettavuus ja yhteistyön sujuvuus korostuvat suomalaisissa puunkorjuu- ja puutavaran autokuljetusyritysten johtamisessa. Palautteenantamisen vaikeus näkyy niin yrittäjien kuin heidän työntekijöidensäkin näkemyksissä.
Itä-Suomen yliopiston väitöskirjatutkija Sanna Kasurinen (MMM, KTM) tutkii puunhankinnan johtamisen nykytilaa, haasteita ja odotuksia Metsämiesten Säätiön ”Metsäosaaja 2030” -tohtorikoulutuksen tuella. Kasurisen yrittäjä- ja työntekijähaastattelujen perusteella hyvää johtamista pidetään yrityksissä kiistatta hyvin tärkeänä. Vaikka yrittäjät itse suhtautuvat osaamiseensa varsin kriittisesti, yritysten työntekijöiden palaute johtamisen tasosta on pääosin hyvää. Ihmissuhdetaitoja pidetään johtamisen kannalta tärkeimpinä, mutta erityisesti palautteen antaminen koetaan vaikeaksi.
”Palautteen antaminen ei ole itselle niin luontaista, että joutuu vähän aina tsemppaamaan itseään niissä tilanteissa, kun pitää jotain sanoa”, toteaa yksi haastatelluista yrittäjistä. Eräs työntekijä kommentoi vastaavasti omaa kokemustaan saamastaan palautteesta: ”Suomalaiseen tyyliin palautetta ei juurikaan tule, mutta silloinhan hommat sujuvat kaiketi hyvin”.
Suurin osa suomalaisista puunhankinnan yrityksistä tuottaa puunkorjuu- tai puutavaran autokuljetuspalveluita vain muutamalle asiakasyritykselle. Täten yksittäinen asiakkuus merkitsee yrityksen toiminnalle paljon.
”Asiakkaan odotukset ja tarpeet halutaan huomioida niin hyvin kuin mahdollista. Yrittäjälle tärkeimpiä ovat luotettavuus ja yhteistyön sujuvuus”, Kasurinen sanoo. Vuodenaikojen erilaiset keliolosuhteet aiheuttavat kausivaihtelua ja työmääriin vaihtelua. Vaikka kausivaihtelu onkin tuttua metsäalan toimijoille, se aiheuttaa ongelmia yritysten arkeen. Saumaton yhteistyö asiakassuhteissa ja tiivis yhteydenpito auttavat kaikkien osapuolten onnistumista omassa tehtävässään.
Kasurisen mukaan yrittäjät näkevät johtamisen nykytilassa paljon hyvää mutta myös kehittämistarpeita. ”Entisaikojen suoraviivainen, vähemmän ihmiskeskeinen johtamistyyli ei ole enää tätä päivää. Nyt yrittäjä pitää hyvän huolen työntekijöistään, usein valitettavasti myös oman hyvinvointinsa kustannuksella”, Kasurinen tiivistää tutkimuksensa tuloksia.
Lisätietoja:
Väitöskirjatutkija Sanna Kasurinen, Itä-Suomen yliopisto, UEF, sanna.kasurinen(a)uef.fi, puh. 040 674 3098
Professori Kalle Kärhä, Itä-Suomen yliopisto, UEF, kalle.karha(a)uef.fi, puh. 050 475 4772