Metsämiesten Säätiö edellyttää kaikilta rahoittamiltaan apurahahankkeilta ulkoista viestintää. Viestinnän vähimmäisvaatimus on, että Säätiölle toimitetaan julkaistavaksi tiedote hankkeen tuloksista. Tämä lisää hankkeiden toteutuksen läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Metsämiesten Säätiö ei vastaa näiden tiedotteiden sisällöstä.

Koneenkuljettajan ratkaisut metsissä voivat parantaa vesien tilaa

perjantaina, 05.12.2025

Koneenkuljettajat kohtaavat metsätyömailla jatkuvasti tilanteita, joissa on punnittava työn etenemisen ja vesistövaikutusten ennaltaehkäisyn välillä. Baltic Sea Action Groupin KOPPI-hanke tuo tutkimukseen ja
koneenkuljettajien kokemukseen perustuvat parhaat vesiensuojelukeinot koneenkuljettajien arkeen. Hankkeen myötä kuljettajat voivat osaltaan parantaa sisävesien ja Itämeren tilaa.

Metsä- ja kaivinkoneenkuljettajat joutuvat toistuvasti työssään tilanteisiin, joissa on punnittava metsäsuunnittelijan näkemyksen, maanomistajan tahdon, oman työn etenemisen ja vesistövaikutusten välillä. Ohjeita vesistövaikutusten ehkäisemiseksi on paljon, mutta ne ovat usein pitkiä ja hajallaan eri lähteissä. Se tekee materiaalien hyödyntämisestä arjessa haastavaa. Baltic Sea Action Groupin (BSAG) Käytännön oppeja koneenkuljettajille (KOPPI) -hankkeessa tarjotaan tähän ratkaisuja. Tutkimukseen perustuvat vesiensuojelukeinot tuodaan helposti hyödynnettävään muotoon koneenkuljettajien ammattikielelle.

Tutkimustieto vesistövaikutuksista käytäntöön
Koneenkuljettaja toteuttaa metsässä valmista suunnitelmaa, jonka metsäasiantuntija on laatinut. Vesistöihin voi kuitenkin vaikuttaa myös maastossa tehdyillä valinnoilla. Metsäkoneenkuljettaja voi esimerkiksi suunnitella ajolinjat kulkemaan mahdollisimman kauas vesistöistä ja pienvesistä. Vesistövaikutuksia voidaan ehkäistä myös uomien ylityksissä toteuttamalla ne siten, ettei aiheuteta eroosiota tai huuhtoutumista.

Kaivinkoneenkuljettaja voi kaivaa maata tai ojia mahdollisimman kevyesti ja vain niistä kohdista, joissa se on välttämätöntä puuston kasvun varmistamiseksi. Koneenkuljettaja voi myös pyrkiä tunnistamaan suunnitelmassa huomiotta jääneitä pienvesiä, kuten lähteitä, puroja ja noroja, ja raportoida niistä metsänomistajalle ja suunnittelijalle. Vesistövaikutuksista on puhuttu metsäalalla jo pitkään, mutta käytännöt muuttuvat hitaasti. Koneenkuljettajan valitsemat toimintatavat vaikuttavat vesien tilaan erityisesti pitkällä aikavälillä. ”Koneenkuljettajat tietävät parhaiten, mitä vesien tilaa parantavat ratkaisut vaativat käytännössä. Näiden valintojen tekemistä on tuettava koko hankintaketjussa”, toteaa BSAG:n metsäprojektin johtaja Taina Ihaksi.

KOPPI-hanke on herättänyt alalla paljon kiinnostusta. Ensimmäisessä työpajassa koneenkuljettajat ja muut metsäalan ammattilaiset ideoivat yhdessä tutkijoiden kanssa keinoja tehdä vesiensuojelusta luonteva osa kuljettajien arkea. Hankkeen materiaalit valmistuvat vuoden 2026 aikana. Niiden avulla jokainen koneenkuljettaja voi osaltaan turvata sisävesien ja Itämeren hyvinvointia.

BSAG ratkoo Itämeren ongelmia siellä missä vaikutus on suurin
Itämeren kuormitus on peräisin pääosin maa- ja metsätaloudesta. BSAG on jo pitkään edistänyt Itämeren, luonnon monimuotoisuuden sekä ilmaston ja talouden kannalta hyödyllistä uudistavaa maataloutta. Vuoden 2024 alussa käynnistettiin toiminta metsätalouden vesistövaikutusten vähentämiseksi. Metsätalouden vesistövaikutuksia on tutkittu viime vuosina paljon. Tutkimustieto ei kuitenkaan ole siirtynyt kentälle. Esimerkiksi ojituksen ja maanmuokkauksen on todettu lisäävän kiintoaineen, ravinteiden ja humuksen kulkeutumista vesistöihin. Siellä ne aiheuttavat veden tummumista, rehevöitymistä ja lämpötilan nousua. Vesistöjen suojaksi jätettävät puustoiset suojavyöhykkeet sitovat ravinteita ja tarjoavat varjoa sekä ravintoa vesieliöille. Jos suojavyöhykkeet jätetään liian kapeiksi, niiden hyöty vesistölle vähenee. Kuten uudistavassa viljelyssä, metsien vesistövaikutuksia vähentävien toimien hyödyt ovat kokonaisvaltaisia. Kun Itämeren ja sisävesien tila paranee, syntyy positiivisia vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen, ilmastoon ja vesien virkistyskäyttöön. Samalla parannetaan metsätalouden toimintaedellytyksiä myös tulevaisuudessa. BSAG:n ratkaisut perustuvat tutkittuun tietoon. Metsätoiminnan ensimmäisen vuoden aikana kerättiin tietoa ja tavattiin alan toimijoita. Nyt vaikutetaan siellä missä muutoksen vaikutus on suurin.

KOPPI-hankkeen on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat UPM-Kymmene Oyj, Koneyrittäjät ry, Koskisen Oy, Päijänteenmetsänhoitoyhdistys ry ja Mikon Metsäpalvelu Oy.

Lisätietoja:
projektijohtaja Taina Ihaksi, BSAG Baltic Sea Action Group, taina.ihaksi@bsag.fi, puh. 040 124 2219
Projektipäällikkö Katri Kaartovuori, BSAG Baltic Sea Action Group, katri.kaartovuori@bsag.fi, puh. +358 40 162 0276
https://www.bsag.fi/hankkeet/koppi/?_gl=1*1fm0u7p*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjw8p7GBhCjARIsAEhghZ0wWKsqSqa7RIBb

Tilaa Metsämiesten Säätiön uutiskirje
Kerromme uutiskirjeessä 6 -10 kertaa vuodessa apuraha- ja stipendiasioista sekä työstämme metsäalan ja sen ammattilaisten hyväksi.
Voit tilata uutiskirjeen antamalla sähköpostiosoitteesi meille:

Ole hyvä, anna kaikki pyydetyt tiedot.