Metsämiesten Säätiö edellyttää kaikilta rahoittamiltaan apurahahankkeilta ulkoista viestintää. Viestinnän vähimmäisvaatimus on, että Säätiölle toimitetaan julkaistavaksi tiedote hankkeen tuloksista. Tämä lisää hankkeiden toteutuksen läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Metsämiesten Säätiö ei vastaa näiden tiedotteiden sisällöstä.
keskiviikkona, 14.05.2025
Metsäalan ammattilaisten odotetaan kykenevän työelämässä sujuvaan vuorovaikutukseen paitsi kasvokkain, myös erilaisten etäyhteyksien välityksellä ja median viestintäkanavien kautta. Opettajien ammattitaidon merkitys kasvaa entisestään, kun opetuksessa mallinnetaan tosielämän tilanteita tai harjoitellaan viestintää aidoissa työelämäympäristöissä.
Työn tarkoituksena oli selvittää, onko puhe- ja kirjoitusviestinnän sekä vuorovaikutustaitojen opetus metsäalan oppilaitoksissa riittävää vastatakseen työelämän tarpeisiin. Lisäksi etsittiin tietoa toimivista tavoista opettaa viestintää ja lähitulevaisuuden muutostarpeista opetuksessa. Työ toteutettiin yhdistämällä opetussuunnitelmista saatua kirjallista tietoa opetushenkilöstölle suunnattuun kyselytutkimukseen sekä haastatteluihin.
Monipuolisia opetusmenetelmiä
Viestinnän opetuksen tarjonta on pääosin riittävää, joskin aihealueisiin ja opetusmenetelmiin tarvitaan muutoksia alan kehittyessä. Toisen asteen koulutukset ja yliopisto-opetus perustuvat vahvasti lähiopetukseen. Ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa voidaan painottaa jo hakuvaiheessa lähi- tai etäopetuksen keinoja. Opetuksen suunnitteluun ja pienryhmätoiminnan toteuttamiseen kaivattiin oppilaitoksissa lisäresurssia. Viestinnän integrointi muihin aineopintoihin koettiin toimivaksi menetelmäksi, joka mahdollistaa viestinnän opettajien ja aineopettajien tiiviin yhteistyön. Myös erilaiset hybridi- ja etäopetusmenetelmät ovat edelleen käytössä. Toisen asteen koulutuksissa etäopetuksen odotettiin jopa lisääntyvän. Opiskelumateriaaleista suosituimpia olivat erilaiset videot, pelit sekä perinteiset kirjat. Käytännön tilanteet ja simulaatiot arvioitiin kaikilla opintoasteilla parhaiksi viestinnän opetusympäristöiksi. Etenkin kirjallisissa töissä tekoälyn käyttö on arkipäiväistymässä, ja linjaukset sen osalta kaipaavat oppilaitoksissa säännöllistä tarkennusta.
Opettajat muutoksen tekijöinä
Opiskelijoiden elämänkokemukset ja aiemmat opinnot vaikuttavat siihen, miten tärkeänä viestinnällistä osaamista pidetään ja kuinka motivoituneita viestinnän taitojen harjoittelemiseen ollaan. Opettajan ammattitaidolla on suuri merkitys opiskelijoiden innostamisessa ja sopivien oppimateriaalien löytämisessä. Markkinointi ja verkostoissa viestiminen ovat tulevaisuuden taitoja, joissa oppimisen toivottiin siirtyvän myös työelämän ympäristöihin. Uusien käytäntöjen luominen vaatii oppilaitoksilta suunnitelmallisuutta ja kehittämistyöstä kiinnostuneita opettajia. Lisäksi työelämäyhteistyötä vauhdittaisi ulkopuolinen rahoitus, jonka turvin oppilaitoksiin saataisiin enemmän vierailevia asiantuntijoita. Metsäasioista viestiminen alaa tuntemattomille henkilöille nähtiin myös tärkeänä taitona, joka harjaantuisi lisäämällä opintoalojen välistä yhteistyötä.
Lisätietoja:
MTI (AMK) Anniina Paukkunen, apaukkun(a)gmail.com, puh. 0443013303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048844